- Blue Band Roombeter is door consumenten verkozen tot meest misleidende voedingsmiddel van 2023.
- Fabrikant Upfield spint het winnen van het Gouden Windei tot een aanbeveling voor het product, zo meldt Adformatie.
- De producent wijst op de gelijkenis met roomboter en de lagere klimaatimpact.
- Lees ook: Henk versus Ilse: marketingexperts vergelijken de boegbeelden van de AH-campagnes
Blue Band Roombeter heeft het Gouden Ei gewonnen, een ‘prijs’ van Foodwatch, een activistische organisatie die zich richt op misstanden in de voedingsindustrie, voor het meest misleidende voedingsmiddel van 2023. Maar de fabrikant van het plantaardige smeersel buigt het om als iets positiefs, schrijft marketing- en mediaplatform Adformatie.
Roombeter zet consumenten op het verkeerde been met een verpakking die sterk lijkt op echte roomboter. De naam verschilt slechts één letter van het origineel en het plantaardige smeersel zit net als een blok echte boter verpakt in een goudkleurige wikkel.
Dit leverde Roombeter maar liefst 45 procent van de stemmen op, en Foodwatch heeft naar eigen zeggen nog nooit eerder zoveel klachten over één product ontvangen.
Hoewel zo’n Gouden Windei een prijs is die niemand wil hebben, weet fabrikant Upfield het slim te spinnen, door net te doen alsof de uitverkiezing tot meest misleidende voedingsmiddel het grootste compliment is dat het kon ontvangen. “Wij begrijpen deze verwarring volledig als je het eenmaal hebt geproefd, want ja, het smaakt als roomboter en het smeert en kookt als roomboter. Maar het is helemaal geen roomboter. Nee, het is zelfs vele malen beter dan koeienboter”, zegt Bas Michel van Upfield in een reactie tegen Foodwatch.